Omega 3

Az omega 3 hasznos tulajdonságai

Az omega 3 zsírsavaknak számos hasznos tulajdonsága van, amely segít az egészségünk megőrzésében. Az omega 3 fogyasztását követően javul a sejtmembrán rugalmassága, és a sejten belül lejátszódó folyamat is, az alapvető sejtszintű folyamatok rendkívül fontosak szervezetünk egészséges működéséhez.

Az omega 3 beépül a sejthártyába, rugalmasabbá teszi azt, így segíti az összes szervrendszer egészséges működését.

periferias_erbetegseg.jpg

Védi az érfalakat az érelmeszesedéstől, segíti a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását, segít a szív és érrendszeri megbetegedések, és a szívritmuszavar kialakulásának megelőzésében, hatására csökken a szívinfarktus bekövetkezésének kockázata.

A hatékony agyműködés feltétele, hogy megfelelő mennyiségű omega 3-t fogyasszunk. A koncentráció, a jó memória, a jókedv és jó hangulat, az éles és gyors agyműködés, gondolkodás megfelelő omega 3 mennyiség nélkül lehetetlen.

Az omega 3 az idegsejtek membránjainak legfontosabb építőeleme. Ettől rugalmasak, hajlékonyak, átjárhatóak az idegsejt membránok.Több vizsgálat is kimutatta, hogy depressziós betegek szérumában, vörösvérsejtjeiben csökkent omega 3 tartalom figyelhető meg a depresszió súlyosságának mértékében. A depresszió ma már az egyik legjobb előrejelzése az infarktusnak, képtelenségnek tűnik, az omega 3 egyaránt csökkenti a koleszterinszintet és a depressziót is.

Ha agyunk megkapja a szükséges omega 3 mennyiséget, életminőségünk is megváltozik. A jó memória, a gyors gondolkodás, a fokozottabb odafigyelési képesség, a pozitív hangulat hatással van gondolatainkra, tetteinkre és a munkánkra is.

Az omega 3 zsírsavaknak szerepük van a zsírok szállításában, a gyulladásgátló prosztaglandinok képzésében, az immunrendszerre kifejtett jótékony hatásuk is ismert. Részt vesznek az idegrendszer és a sejthártyák felépítésében

Omega 3 zsírsavak egészségünk megőrzéséért

Szervezetünk megfelelő működéséhez akár csak a vitaminokat ásványi anyagokat, telítetlen zsírsavakat is kell fogyasztanunk a mindennapi étkezéseink során. Az omega 3 zsírsavakat az emberi szervezet nem tudja szintetizálni.

sziv.jpg

Az omega 3 védi az érfalakat az érelmeszesedéstől, segíti a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását, segít a szív és érrendszeri megbetegedések, és a szívritmuszavar kialakulásának megelőzésében, hatására csökken a szívinfarktus bekövetkezésének kockázata.

Az omega 3 zsírsav a keringésen keresztül számos jótékony hatást fejt ki, fogyasztásának hatására a test minden sejtjében kedvező változások indulnak el. Az omega 3 az idegsejtek membránjainak legfontosabb építő eleme, ettől folyékonyak hajlékonyak, átjárhatóak az idegsejtmembránok.

Az omega 3 zsírsavak serkentik a gondolkodásért és értelmi képességért felelős agy területek működését, ezáltal javul a koncentráló képesség.

Omega 3 szívünk egészségéért

Az omega 3 fogyasztásának hatására a test minden sejtjében kedvező változások indulnak el. Számos egymással nem közvetlen kapcsolatban lévő szervben vagy testrészben is tapasztalhatjuk a pozitív hatásokat.

Az omega 3 úgy vesz részt a sejtműködésben, hogy beépül a sejthártyába, rugalmasabbá teszi azt, így segíti az összes szervrendszer egészséges működését.

szajflora_eritritol.jpg

Az omega 3 fogyasztását követően javul a sejtmembrán rugalmassága, és a sejten belül lejátszódó folyamat is, az alapvető sejtszintű folyamatok rendkívül fontosak szervezetünk egészséges működéséhez.

Az omega 3 csökkenti a vérrög kialakulásának kockázatát azáltal, hogy gátolja a véralvadást elősegítő faktorokat. Növeli a véralvadási időt, gátolja a vérlemezkék összecsapódását, és csökkenti a vér viszkozítását. Védi az érfalakat az érelmeszesedéstől, segíti a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását, segít a szív és érrendszeri megbetegedések, és a szívritmuszavar kialakulásának megelőzésében, hatására csökken a szív- infarktus bekövetkezésének kockázata.

Az omega 3 a bőrbetegségek enyhébb formáinak megelőzésében és kiegészítő kezelésében is segít.

Az omega 3 csökkenti a szervezeten belül, az omega 6 túlsúlyt. A testünkben a helyes eicosanoid hormon összetétel is a megfelelő omega 3- omega 6 arányától függ, ezek a zsírsavak nélkülözhetetlenek az egészséges élethez.

Omega 3 zsírsavakról röviden

Az omega 3-6 zsírsavakból az EPA-t és a DHA-t szeretnénk bejuttatni a szervezetünkbe, akkor elsősorban vadvízi halakat és fűvel táplált állatok húsát kell fogyasztanunk.

Az omega 3 zsírsavak sok rendellenesség megelőzésében játszanak fontos szerepet, mint a rák, inzulinrezisztencia, idegi leépülés, testmozgás utáni regenerálódás, terméketlenség.

Az omega 3 két nagyon fontos anyagot biztosít szervezetünk számára, a DHA-t, fontos szerepet játszik a gyermekek agyának fejlődésében, a szem a látás megfelelő működésében és az észlelő funkciók javításában. Az EPA-t, az agy egészséges működésének fenntartásában.

szem_jo_latas_omega.jpg

Fontos feladatokat látnak el a szervezetben, az agyban található zsírsavak között 40 százalék a szem ideghártyájában 60 százalék a DHA aránya. Az omega 3 zsírsavak fontos alkotórészei a sejteket határoló sejtmembránnak is.

 

Az omega 3 zsírsavak a szervezetben történő hasznosulása az elfogyasztott omega 6 zsírsavak mennyiségétől függ, a két rokon vegyület bizonyos kémiai folyamatokban konkurenciát jelentenek egymásnak.

Omega 3 zsírsavak fogyasztása

Az omega 3 elnevezés a zsírsavak egy egész családjára utal. A növényekben található omega 3 zsírsav a leggyakrabban alfa-linolénsavat tartalmaz, amely biológiailag kevésbé aktív, ahhoz, hogy előnyös hatást érjünk el vele, szervezetünknek át kell alakítania más omega 3 zsírsavakká, EPA-vá és DHA-vá, ez a folyamat nem hatékony, csupán csak kis részét képes átalakítani a szervezetünk.

halolajomega36.jpg

Érdemes több omega 3 zsírsavat ennünk, mert szervezetünk akkor működik optimálisan, ha az omega 3 és az omega 6 zsírsavakat megfelelő arányban vesszük magunkhoz.

 

A lakosság nagy része elég sok omega 6 zsírsavhoz jut az étrend által, és jóval kevesebb omega 3-hoz. Szervezetünkben eltérő, ám egymást kiegészítő szerepük van. A lakosság jelentős része fordul a halolaj kiegészítők felé, hogy általános egészségi állapotát és teljesítményét javítsa.

A halolaj fő előnye, hogy ALA-t, és emellett nagy mennyiségű EPA-t és DHA-t tartalmaz.

Az omega 3 zsírsavak előnyei közül az izomnövekedést elősegítő hatásától kezdve az izmok glikogéntárolásának elősegítését, az erőnövelő hatását ismerik, és azonnali változást képesek előidézni a zsírégetésben is.Hiánytünete a testzsír megnövekedése is lehet.

Ajánlott napi bevitele az omega 3 zsírsavak esetében 1,6 gramm/nap férfiak és 1,1 gramm/nap nőknek.

Omega 3 zsírsavak és a mentális egészség

Szervezetünkben található zsírokat több csoportba lehet osztani: a telített zsírok, melyek a bőr alatti zsírraktárakban találhatók, ilyen zsír a disznózsír és a vaj. A másik csoport az esszenciális, amit a szervezet nem képes elő- állítani,a többszörösen telítetlen zsírsavak, az omega 3 és omega 6 zsírsavak, lipidek.

omega_3_mentalis_egeszseg.jpg

Az esszenciális zsírsavak alkotják a sejtek falát, a sejt- membránokat, amelyek lehetővé teszik a tápanyagok és információt hordozó molekulák felvételét és leadását. Az omega 3 lipidek közül nagy jelentőségű a DHA és EPA, az omega 6-nak az AA változata a legfontosabb, az agy szárazanyag tartalmának 60%-a DHA és AA.

Az omega 3 hiányos táplálkozás olyan agyműködési zavarokhoz vezet, amelyek rontják a stresszel, veszteségekkel való megküzdés hatékonyságát, az így kialakuló tehetetlen állapot vezet a depresszióhoz.

Omega 3 zsírsavak a csontritkulás ellen

A csontok sűrűségének csökkenése, a törékenyebb csontok kialakulása sok menopausán átesett nő, és idősebb férfi életminőségét rontja. Az omega 3 zsírsavak a csontritkuláson is segíthetnek. A legújabb kutatások szerint a zsírsavak kulcsfontosságú szerepet játszanak a csontok újratermelődésében, a csontjaink élő szövetek. Egyes omega 6 eicosanoidok épp ellenkezőleg hatnak a csontokra. Alacsony vagy normális mennyiségben elősegítik az új csont kialakulását, de ha túl sok az eicosanoid a vérben, a csont újratermelődése lelassul, ilyenkor az omega 3 zsírsavak jótékony hatást fejthetnek ki, azáltal, hogy az omega 6 termelődését normális, ártalmatlan szinten tartják.

orvos_csont.jpg

A kutatók szerint az omega 3 zsírsavak azáltal is megakadályozzák a csontritkulást, hogy elősegítik egy inzulinszerű növekedési hormon kiválasztódását. Ez a hormon segíti a csontok növekedését és újratermelődését. Amikor a csontokat lebontó folyamat meghaladja a csontok felépítését, akkor csontritkulás alakulhat ki.

Dr. Watkins szerint az antioxidáns tápanyagok, különösen az E vitamin szükségesek ahhoz, hogy megvédjék a csontokat és a porc szöveteket a túl sok omega 6 eicosanoid okozta gyulladásoktól.

Omega 3 fontos hormonok forrása is

Az esszenciális zsírsavak az egészséges szervezet számára minden életkorban elengedhetetlenek. A diófélék és a legalább heti kétszeri halfogyasztás megfelelő forrást biztosítanak.

Étkezések során többféle zsiradékot fogyasztunk, a kiegyensúlyozott változatos táplálkozáshoz hozzátartozik a tengeri halak rendszeres fogyasztása is, melyek a szívműködés számára kedvező hosszú szénláncú, többszörösen telítetlen omega 3 zsírsavak forrásai.

egeszseges-taplalkozas-omega3.jpg

A többszörösen telítetlen zsírsavak közül az EPA és a DHA támogatják a szív megfelelő működését. A DHA hozzájárul a normál agyműködés és látás fenntartásához.Az omega 3 zsírsavak testünk sejtjeinek alkotó- elemei és fontos hormonok forrása is.

Az omega 3 pozitív hatásait sejtszinten fejti ki, beépül a sejt- hártyába, és rugalmasabbá teszi, így segíti az összes szervrendszer működését, fogyasztásának hatására a test minden sejtjében kedvező változások indulnak el, számos egymással nem közvetlen kapcsolatban lévő szervben és testrészben tapasztalhatjuk a pozitív változásokat, mint a szív, a vérerek, az ízületek, a bőr vagy a szemek.

Az omega 3 zsírsavak mindig jelen voltak az emberiség táplálkozásában fontos szerepük van a szervezet megfelelő működésének fenntartásában, az egészség megőrzésében, és a betegségek gyógyításában.

Omega 3 az agy fejlődéséért

Az omega 3 zsírsavaknak számos hasznos tulajdonsága van, egy kis odafigyeléssel növelhetjük a szervezetünkbe kerülő mennyiségét. Az omega 3 zsírsavak egészségünkre kifejtett pozitív hatásait kutatások igazolják, és mi magunk is megtapasztalhatjuk őket.

agy_omega_3.jpg

Már a kismamákban segíti a magzat fejlődését, és csökkenti a koraszülés előfordulását. A csecsemőkben a megfelelő látásélesség és a szellemi fejlődés kialakításában van fontos szerepe.

A gyerekek számára 14 éves korukig az optimális bevitel szükséges, mivel a gyerekek agya ebben az időszakban fejlődik a legnagyobb mértékben. A kutatási eredmények is azt bizonyították, hogy azok a gyerekek teljesítettek jobban a problémamegoldó és feladatmegoldó teszteken, akiknek a szervezete rendszeresen jutott omega 3 zsír- savakhoz. Sok esetben nehezen elérhetőek a természetes omega 3-6 források, ilyenkor érdemes  azokat étrend-kiegészítő formájában fogyasztani.

A kutatók megállapították, hogy az omega 3 zsírsavak fontos szerepet töltenek be az agyban lévő idegsejtek közötti kommunikációs folyamatokban. Az omega 3 zsírsavak serkentik a gondolkodásért felelős agy területek működését, ezáltal a koncentráló képesség javul.

Omega 3 pozitív hatásai

Az omega 3 fogyasztásának hatására a test minden sejtjében kedvező változások indulnak el. Számos egymással nem közvetlen kapcsolatban lévő szervben vagy testrészben is tapasztalhatjuk a pozitív hatásokat.

Az omega 3 úgy vesz részt a sejtműködésben, hogy beépül a sejthártyába, rugalmasabbá teszi azt, így segíti az összes szervrendszer egészséges működését.

Az omega 3 fogyasztását követően javul a sejtmembrán rugalmassága, és a sejten belül lejátszódó folyamat is, az alapvető sejtszintű folyamatok rendkívül fontosak szervezetünk egészséges működéséhez.

omega_3_sziv.jpg

Az omega 3 csökkenti a vérrög kialakulásának kockázatát azáltal, hogy gátolja a véralvadást elősegítő faktorokat. Növeli a véralvadási időt, gátolja a vérlemezkék összecsapódását, és csökkenti a vér viszkozítását. Védi az érfalakat az érelmeszesedéstől, segíti a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását, segít a szív és érrendszeri megbetegedések, és a szívritmuszavar kialakulásának megelőzésében, hatására csökken a szív- infarktus bekövetkezésének kockázata.

Az omega 3 a bőrbetegségek enyhébb formáinak megelőzésében és kiegészítő kezelésében is segít.

Az omega 3 csökkenti a szervezeten belül, az omega 6 túlsúlyt. A testünkben a helyes eicosanoid hormon összetétel is a megfelelő omega 3- omega 6 arányától függ, ezek a zsírsavak nélkülözhetetlenek az egészséges élethez.

Itt kell kiemelni a dél amerikai chia magot, amely rendkívül sok jótékony hatása mellett, nagymértékben tartalmaz esszenciális zsírsavakat is.